Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

  11:22
Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji ekovýpalné, už chtěla ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí upravit před třemi roky. Teď je návrh zpátky v podání Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a přitvrzuje.

Za převod fabie první generace navrhuje Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zvýšit poplatek na deset tisíc korun. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Průměrné auto českých motoristů je čtrnáctileté, to platí už několik let. Češi na nová nebo alespoň novější auta nemají. Ve starých vozech většina české populace nejezdí z nostalgie. Poplatek za převod, s nálepkou příspěvku na ekologii, je hlavně pokutou z chudoby. 

Svaz obchodu a cestovního ruchu vedený Tomášem Prouzou chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. U starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek
10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. A u nejstarších aut, které provozují jen veteránisté nebo penzisté, pětadvacet tisíc. Podrobnosti k návrhu čtěte zde.

Svaz si od opatření slibuje regulaci importu a provozu starých neekologických aut. Bývalý náměstek ministra financí Prouza odhalil nový zdroj peněz: „Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba,“ zaznělo na semináři, kde byl nový návrh představen. Ze 174 miliard se tak bude dát vysát velký balík peněz. 

Návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek 10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. Čtěte více

Český trh ojetých vozidel loni meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc prodaných aut. Z toho zhruba čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí. Jejich průměrné stáří podle statistik Svazu dovozců automobilů dlouhodobě stagnuje kolem deseti let, přičemž podíl vozidel starších deseti let je přibližně poloviční. To se hezky kryje s novým návrhem na úpravu ekovýpalného. Platit se podle něj má už za auta emisní normy Euro 4, která končila právě před deseti lety. Euro 5 musí auta plnit od září 2009.

Originální myšlenky

Kdo kupuje každé tři čtyři roky nové auto, je určitě v jiné finanční situaci než ten, kdo potřebuje dojíždět do práce ze vsi, kde jezdí autobus jednou ráno a podruhé ve středu odpoledne, a shání auto na inzerát za pár desítek tisíc.

Za ekovýpalným je originální myšlenková konstrukce: má odradit od koupě starého auta a nasměrovat lidi do autosalonů pro nová auta nebo mladší (a zákonitě také dražší) ojetiny. Realita je od logiky úředníka tradičně velmi daleko. Pokud ekodaň zdraží takové auto někomu, kdo na něj má šedesát tisíc, bude muset vybírat mezi ještě staršími vozy nebo takovými, které jsou v horším stavu. Navíc stále komplikovanější moderní auta hrozí nákladnějšími opravami. Přirozená obměna autoparku se kvůli tomu zadrhává už dnes.

Pro ilustraci, výměna všech čtyř tlumičů na Škodu Fabii první generace, která právě splňuje ekonormu Euro 3, vyjde dejme tomu na pět tisíc. Takže místo nových tlumičů, kterými by výrazně přispěl k bezpečnosti nově pořízeného auta, zaplatí deset tisíc ministerstvu životního prostředí na dotace na kotle. Deset tisíc je pro někoho, kdo kupuje ojetinu za šedesát tisíc, samozřejmě nezanedbatelná částka. Takže tlumiče pravděpodobně nevymění.

Stát vybírá poplatky za převody ojetin od roku 2009, ale ke snížení průměrného stáří vozového parku opatření nevedlo. Naopak se od té doby dokonce zvýšilo.

  • Nejčtenější

Bouráky fotbalových idolů. Milionovou garáž má i hvězda bez řidičáku

K úspěšným fotbalistům patří drahá a luxusní auta. Každý si asi jako první po této větě vybaví hvězdného Cristiana Ronalda, který je známý tím, že má na svých sociálních sítích ty nejluxusnější a...

21. června 2024

Čím nám řidiči obytňáků lezou na nervy a proč to nedělají schválně?

S blížící se letní sezonou na silnicích přibývá i obytných aut, s nimiž se v posledních letech roztrhl pytel. Za jejich volanty usedají jak zkušení karavanisté, tak nováčci, kteří mají auto z...

24. června 2024

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší přeměna na elektromobilitu oproti předpokladům a velká poptávka ve světě. Podle původních očekávání...

25. června 2024

Číňané se chystají na celní ping-pong. Z restrikcí EU si dělají legraci

Tváří v tvář očekávané obchodní válce mezi Evropou a Čínou se napětí u největší státní čínské automobilky SAIC Motor snaží brát sportovně. Na sociálních sítích si z chystaných rekordních 38,1 %...

23. června 2024,  aktualizováno  9:35

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko vs. Turecko: 4:2 na automobilovém hřišti

Česká republika a Turecko, které se dnes utkali na fotbalovém Euru 2024, sehrávají důležitou roli i ve světě čtyř kol. Zatímco obě fotbalová mužstva změřila síly na hamburském Volksparkstadionu, my...

26. června 2024,  aktualizováno  23:06

První jízda elektrickým Fordem. Pohání ho technika VW, ale je lépe vyladěná

U Fordu jsme si již zvykli čekat a po více než roce od představení elektrického Exploreru jsme se s ním konečně svezli. Explorer přiváží nápad a příběh a zastánce elektromobility potěší dojezdem i...

27. června 2024

OBRAZEM: Podívejte, kde bude Ferrari vyrábět svůj první elektromobil

Automobilka Ferrari se připravuje na výrobu svého prvního elektrického modelu. Aby konstrukce emise neprodukujícího vozu sama nebyla zdrojem emisí, vystavěli pro ni v Maranellu speciální výrobní...

27. června 2024

Konec uzavírkám. Švýcaři nad stavbou vybudují mobilní most

Silniční uzávěry jsou zpestřením trasy, které žádný řidič dobrovolně nevyhledává. Často jen kvůli pár desítkám metrů, na nichž se skutečně pracuje, si zajedete kilometry stranou. Protože to jinak...

27. června 2024

Česko vs. Turecko: 4:2 na automobilovém hřišti

Česká republika a Turecko, které se dnes utkali na fotbalovém Euru 2024, sehrávají důležitou roli i ve světě čtyř kol. Zatímco obě fotbalová mužstva změřila síly na hamburském Volksparkstadionu, my...

26. června 2024,  aktualizováno  23:06

Rozdáváme plenky pro citlivou pokožku ZDARMA
Rozdáváme plenky pro citlivou pokožku ZDARMA

Hledáte pro svá miminka spolehlivou ochranu a chcete, aby se cítila jako v bavlnce? Nyní máte jedinečnou příležitost zapojit se do testování nových...

Kellnerová s partnerem koupili hotel v Krkonoších. Součástí je atomový bunkr

Novým majitelem čtyřhvězdičkového Harmony Club Hotelu ve Špindlerově Mlýně se stal právník a investor Tomáš Otruba,...

Nahé šaty Kate Mossové. Prosvítily je blesky, odstartovaly hvězdnou kariéru

Seriál Byl to jeden z momentů, který definoval devadesátá léta. Jednoduché šaty, které dokonale odhalily tělo své nositelky,...

Manželka řekla, že o peníze se mi postará, což udělala, říká Dvořák

Kdysi mu slíbila, že ho zbaví starostí o peníze a své slovo splnila. Jája, manželka Josefa Dvořáka, pečuje o svého...

Velká proměna Michala Davida: dvacet kilo dole. Žádné pivo, ale fitko a tenis

Michal David (63) zhubl v posledních měsících dvacet kilo a cítí se výborně. V rozhovoru pro iDNES.cz muzikant...

Příběh Vlaďky: Jsem v šoku. Manžel má milenku, je starší a ošklivější než já

Neříkám, že naše manželství nemělo žádné mouchy, ale myslela jsem si, že nám to docela klape. Pravda je ale někde...