Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brněnské nádraží je pro lidi, ne pro vlaky, líčí vizi nizozemští architekti

  10:40
Česky umí s obtížemi pozdravit, v Brně byli jen párkrát. Přesto jsou to právě nizozemští architekti, kdo dá podobu novému brněnskému nádraží a ploše, která propojí centrum města s budoucí čtvrtí.
Tým nizozemských ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8 ve svém návrhu...

Tým nizozemských ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8 ve svém návrhu brněnského nádraží pracoval s hrou světel a budovu spojil pohledem na Petrov s historickým centrem města. Pascal Cornips z první zmíněné společnosti (vlevo) i Martin Biewenga z druhého ateliéru věří, že jednou na novém nádraží sami vystoupí z vlaku. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Spojený tým ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8 vyhrál soutěž o podobu klíčové stavby a jejího okolí. Architekti Pascal Cornips a Martin Biewenga v rozhovoru pro MF DNES mluví i o tom, že nádraží není budovou pro vlaky, ale pro lidi.

„Navrhovali jsme ho tak, aby mělo budoucnost,“ říkají.

Soutěž o podobu nového brněnského nádraží vyhrál nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects.

Byli jste v Brně ještě předtím, než byla vypsána architektonická soutěž?
Martin Biewenga:
Ne. A i po vypsání soutěže jsem se tu byl podívat jenom jednou. Poznával jsem město, to je nutné před navrhováním čehokoli a kdekoli. Musíte pochopit, jaké to místo je, jací jsou lidé a jejich příběhy. Jel jsem poznávat krajinu, ale pak do toho vstoupila pandemie a dál už to nebylo možné. Všechny týmy to pocítily.
Pascal Cornips: Naštěstí jsme dostali videa, která nás provázela místem. Ale tentokrát jsme více studovali různé materiály, než procházeli krajinu.

Byla to tedy větší výzva?
Cornips:
Ano, ale zároveň nám to pomohlo soustředit se. Stává se, že vás na místě zaujme jedna konkrétní, třeba problematická věc a uzme si nejvíce pozornosti. Když studujete mapy a celou strukturu z papíru, máte mnohem větší nadhled.

Teď, když jste v Brně, jste se byli podívat na stávající budovu nádraží? Co si o ní myslíte?
Cornips: Stala se příliš malou. Cestujících přibylo, ta budova jednoduše není stavěná pro dnešní dobu. A už není tak bezpečná, je obtížné se orientovat uvnitř i venku.

Vedly se rozsáhlé diskuse o tom, zda postavit nádraží v lokalitě u řeky, nebo pod Petrovem, blíže centru. Dokážete si představit, že byste navrhovali nádraží na menším prostoru?
Biewenga: To nebyl náš úkol. Ale já těm diskusím rozumím. Stávající poloha nádraží je pohodlná, na dosah od centra. Pro mnoho lidí je asi nová poloha u řeky příliš vzdálená. Ale to je jen zdánlivé, zatím je totiž ta oblast velmi neatraktivní. Poloha je zvolená chytře, je to dobrá příležitost pro Brno, aby se obnovilo a rozrostlo. A to velmi blízko historického centra. Myslím, že se to bude dobře snoubit.
Cornips: Nádraží navíc zajistí, že oblast se stane živou čtvrtí. Nebude to jen periferie s byty, ale opravdu část města pro lidi a život.

Máte za sebou návrhy nádraží v Haagu či Rotterdamu, takže vás Kancelář architekta města Brna přímo vyzvala k účasti. Plynuly z toho nějaké výhody?
Cornips: Je vždy pěkné dostat pozvání, ale stejně musíme projít stejnými kritérii jako ostatní. Zúčastnili bychom se i bez pozvání. Měli jsme zájem, kapacitu, čas i zkušenost a zadání nám opravdu sedělo.

Může se zdát zvláštní, že vyzvaný tým nakonec vyhrál.
Cornips: Soutěž je po celou dobu anonymní. Porota neví, že návrh, který jsme odevzdali my, byl od vyzvaného týmu. A do finální čtyřky se z vyzvaných týmů dostal jeden.

Tedy vy. Taky jste z finalistů jediní, kteří neměli ani jednoho Čecha v týmu. Limitovalo vás to?
Cornips: Nemyslím si, že by nás to ochudilo. Už jsme pracovali v Praze, takže kulturní prostředí země, samozřejmě ne Brna, jsme znali.
Biewenga: Jenže při tvorbě návrhu je důležité pracovat s místními, rozumět jejich potřebám. A taky způsobu, jakým se chovají. Takže teď velmi dychtivě očekáváme, až se toto všechno dozvíme a zapracujeme do lepší verze našeho návrhu.

Takže vítězstvím v soutěži vaše práce nekončí?
Cornips: To rozhodně ne, naopak. Naši vizi a představu pro celou oblast ohodnotila porota jako nejlepší plán. Teď si musíme sednout s jednotlivými odborníky a ujistit se, že všechny požadavky a potřeby budou naplněny. Že to prostě do budoucna bude fungovat. Musíme to řešit s lidmi z dopravního podniku, ze Správy železnic, politiky z Brna a dalšími. Nestačí si psát poznámky, musíme si to ukázat a vzájemně se plně pochopit.

Inspirovala vás katedrála na Petrově, historický viadukt, pavilon A na výstavišti. Porota ocenila návaznost na funkcionalistické stavby ve městě. Můžete mi o té inspiraci říct trochu víc?
Biewenga: Navrhovali jsme budoucnost pro obrovskou, ale dnes prázdnou oblast. Jsou tam nějaké budovy a koleje, řeka. Takže částečně inspirace vycházela z návrhu územního plánu pro ještě neexistující čtvrť. Bylo těžké si to představit a přizpůsobit se budovám, které jsou zatím jen na papíře.
Cornips: I proto jsme chtěli, aby nádraží bylo novým centrem. Nejen místem pro cestování. Brno má krásnou architektonickou minulost. Důležitý je i význam, jaký budovy mají. Velké prostory v katedrále, geniální pavilony výstaviště, kupole. To vše je zkombinované a k tomu odkazujeme. Chceme, aby tam lidé chtěli trávit čas.

Věříte, že v novém nádraží budete jednou sami stát? Přece jen, postavit nové nádraží chtělo Brno už téměř před sto lety.
Oba: Ano.

V Česku něco postavit, dokončit a uvést v život trvá velmi dlouho. Projekty jsou napadány, stavby se odkládají nebo přerušují. Někteří lidé nevěří, že by se to vůbec mohlo povést.
Biewenga: Už jsme se několikrát potkali s lidmi z vedení Brna i Správy železnic. Všichni jsou odhodlaní to realizovat, vynakládají veškeré úsilí. Nejen protože je čas to udělat, ale protože je to nezbytné pro město i infrastrukturu, aby se zlepšila kvalita dopravy. Je tam ten správný tlak. Už jsme nádraží dělali, je to velké sousto, ale je to uskutečnitelné. Dokonce i v Česku.
Cornips: Ten trik je v tom, navrhnout něco, čeho je možné dosáhnout. Všichni musí souznít s ambicí, ale ta musí být realizovatelná. Ostatně právě na trať půjde nejvíce peněz, to vyplývalo už ze zadání.
Biewenga: Ale nejsme naivní. Víme, že je tu mnoho pochybností. Jenže nádraží nebude stát o samotě. Je to součást vládního programu na modernizaci železnic, s vidinou vysokorychlostních tratí. To nám dává tu jistotu.

Rychlovlaky, to je na dlouhou diskusi. Zatím jsou v nedohlednu.
Biewenga:
Ano, je to ambiciózní. Ale taky velká příležitost pro Brno i Prahu, aby se napojily na zbytek Evropy. Až bude nádraží stát, za deset nebo patnáct let, bude do vysokorychlostní sítě pasovat.

Nejen nové nádraží, za 50 miliard Brno postaví celý uzel a zvelebí stanice

Co ze zadání vás limitovalo?
Biewenga: Jednoznačně množství veškeré dopravy, která má na nádraží přístup. Brno má hodně autobusů, to nás zaskočilo. Ale pochopili jsme to, nejsou to jen městské spoje, ale i regionální a dálkové. Bylo důležité navrhnout to z pohledu člověka procházejícího nádražím. Klíčová je zóna pro pěší a cyklisty, která vede pod kolejištěm.
Cornips: Zadání je celé o dopravě, kde mají stát jaké zastávky. Ale nádraží je budova pro lidi. A tak jsme ho tvořili tak, aby se v něm lidé snadno orientovali.

Neumístili jste autobusový terminál pod povrch, jak se původně plánovalo. Proč?
Cornips: Pomáhá to s přirozeným nalezením cesty. Když lidé rozumí tomu, jak nádraží funguje, aniž by museli číst cedule, je to jednodušší. Nejsou ve stresu. Dokonce i ti, kteří na nádraží zavítají úplně poprvé.

Co říkáte na návrhy soupeřů?
Biewenga:
Byli jsme na ně strašně zvědaví. (oba se smějí) Půl roku velmi intenzivně pracujete na návrhu, přijdete s řešením, ale to ostatní taky. Zajímá vás to. Všiml jsem si, že hodně z nich navrhlo dlouhý most a právě autobusovou dopravu umístili pod trať. My ne. 

Většina týmů také do návrhu zahrnula spojnici mezi nádražní budovou a Petrovem. I ve vašem návrhu lidé vycházejí zpod oblouků haly a dívají se přímo na Petrov. Proč to bylo důležité?
Biewenga: Centrum je mnohem výš než budoucí nádraží. A na samém vrcholu je katedrála. Vidíte ji skoro odevšad. Když přijedete do stanice, zahlédnete ji a víte, že jste v Brně.
Cornips: Vznikne velký bulvár, který směřuje od nádraží do centra. Tím se nová a historická část propojí. Vstupní hala je protipólem Petrova, vedou spolu dialog. Je to nejen o pohledu, ale i pocitu a taky uvítání do atmosféry města.

  • Nejčtenější

Zemřel nevidomý muzikant Benjamin Levíček, bylo mu dvacet let

Zvuk příčné flétny lahodil jeho sluchu, nejvíce se mu líbila její jemnost, ale zároveň dynamičnost. Tak popsal v roce 2017 svůj oblíbený hudební nástroj, na který přispělo i samo Brno, nevidomý...

3. července 2024  17:55

Šikana a sebevražda žáka. Škola to neřeší, tak odcházíme, zlobí se kantoři

Dvanáct kantorů a dvě asistentky pedagoga, což je většina učitelského sboru, odcházejí z brněnské ZŠ Kotlářská. Vedení školy viní, že přehlíží problémy se šikanou žáků i učitelů. Ředitel však odmítá,...

3. července 2024  16:29

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Třicítka a přednost zprava. Mikulov se bouří proti změnám, které město zatajilo

Chtěli jsme křižovatky spravit a ne zpravit! I těmito slovy lidé z Mikulova brojí proti vedení radnice za „radikální“ novoty, které jim nikdo předem nepředstavil. Městský úřad totiž ohlásil jen změnu...

3. července 2024  6:42

Stadion za Lužánkami chtějí bourat už letos, demolice může stát 190 milionů

Kusy rozpraskaného betonu, který se láme a drolí, symbolizují už roky bývalý fotbalový stadion za Lužánkami. Loni vrcholní brněnští politici rozhodli, že legendární stánek, na němž zdejší Zbrojovka...

1. července 2024  5:10

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rodina opilců povraždila v lese dva manželské páry, u soudu pak hbitě kličkovala

Premium

Vajckornovi, to byla kdysi v okolí Brna jedna z nejhorších nadávek. Brutální vražda dvou manželských párů, jako by ji spáchali nějací středověcí lapkové, otřásla celou zemí a tisk měl bohaté žně. O...

30. června 2024

Hostem Měsíce autorského čtení je Tchaj-wan, diváky zaujala i feministka

Pětadvacátý ročník Měsíce autorského čtení, který se v Brně rozběhl na začátku července a je tradičně jedním z největších literárních festivalů ve střední Evropě, se nese ve znamení hostů z...

8. července 2024  5:34

Na první vlak z Vídně do Brna čekaly tisíce nadšenců, slávu překazila nehoda

Premium

Vlaková nádraží obvykle nejsou místa plná nadšených lidí. To však neplatilo před 185 lety, kdy chtěly tisíce lidí spatřit první jízdu na trati Vídeň-Břeclav-Brno. Jejich zápal by jistě opadl, kdyby...

7. července 2024

Nůž musí být čistý. A pozor, nezahřát! Jak se chystají brusle Nečase a spol.

Premium

Jaromíru Jágrovi posílá druhé nejdelší nože, jaké kdy držel v ruce. Martinu Nečasovi na sezonu v NHL pro změnu nachystá nejvíc párů nožů do bruslí ze všech hráčů, s nimiž kdy spolupracoval. A že jich...

6. července 2024

Za solankou do Hodonína jezdili herci, lázně si oblíbil i prezident Klaus

Jodobromovou vodu z okolí Hodonína poprvé použili lékaři v hodonínské nemocnici v roce 1953, o tři roky později prokázal doktor Jindřich Berka její léčebné účinky. Za dalších třiadvacet let stál...

6. července 2024  11:32

Je mi 54 a čekám dítě, oznámila herečka. Modlí se za klidný průběh těhotenství

Hvězda rodinného seriálu Boy Meets World, Trina McGeeová (54), oznámila, že je těhotná. Své čtvrté dítě čeká herečka...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Mareš se omluvil Bagárové za O2 arenu. A prozradil, kolik lístků na koncert prodala

Leoš Mareš (48) popřál zpěvačce Monice Bagárové všechno nejlepší k 30. narozeninám a zároveň se jí omluvil za to, že ji...

Překážek ve vztahu bylo moc, říká o francouzském partnerovi Hana Vagnerová

Herečka Hana Vagnerová (41) v rozhovoru pro iDNES.cz přiznala, že ve vztahu s jejím partnerem, mladším Francouzem...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...