Strojvedoucí českých drah provádí mytí čelního okna lokomotivy 163 "Peršing" na...

Strojvedoucí českých drah provádí mytí čelního okna lokomotivy 163 "Peršing" na nádraží Praha-Hostivař | foto: ČTK

Očima šotouše: Vyberte nejkrásnější fotografie Peršingů a Es

  • 0
V červnu jsme se v naší fotografické soutěži Očima šotouše zaměřili na dvě ikonické lokomotivy – Eso a Peršing. Vyberte v hlasovací galerii nejkrásnější snímky těchto legend od našich čtenářů, dva vítězní autoři od nás získají cestovní vouchery Českých drah.

Esa a Peršingy patřily k našim nejpoužívanějším elektrickým lokomotivám od devadesátých let 20. století, ale v posledních letech už na české železnici hrají druhé housle. Jako první vyjela ze Škody Plzeň ještě za socialismu na koleje univerzální dvousystémová lokomotiva ES 499.1 (odtud Eso), v roce 1987 přejmenovaná na řadu 363. Mohla vozit jak osobní, tak nákladní vlaky, maximální rychlost měla 120 km/h.

Hlasovací galerii Peršingů a Es najdete zde.

Přezdívka Peršing patří lokomotivám řady E499.3 (řada 163). Ty byly vyvinuty pro použití výhradně na stejnosměrné napájecí soustavě 3kV. Stejně jako Esa i tyto stroje dosahovaly rychlosti 120 km/h. A proč Peršingy? V polovině 80. let 20. století rozmisťovali Američané v západní Evropě rakety středního doletu Pershing II. Jejich zavádění se stejně jako u našich lokomotiv nevyhnulo potížím, tvrdilo se, že mají „rychlý start a krátký dolet“. Přezdívku Peršing pak převzaly i lokomotivy řady 162, které byly víceméně totožné s řadou 163, ale jejich maximální rychlost byla zvýšena na 140 km/h. Na první pohled je rozeznají jen skuteční železniční odborníci.

Lokomotiva 363.256 společnosti ČD Cargo vjíždí do stanice Studénka

Během června se nám v redakci sešlo několik desítek snímků těchto nádherných lokomotiv od našich čtenářů. V redakci jsme vybrali ty nejzajímavější, vy sami teď máte možnost hlasováním vybrat vítěze. U každé fotky v naší hlasovací galerii můžete označit, zda se vám líbí, nebo naopak nelíbí. Hlasování bude ukončeno v pondělí 8. července ve 13 hodin. Dva autoři nejúspěšnějších fotografií od nás získají dva cestovní vouchery Českých drah.

Obecná pravidla čtenářských a marketingových soutěží MAFRA, a. s. najdete zde.

Během července 2024 nám posílejte svoje snímky na téma „HEKTOŘI“. Soutěž bude ukončena 31. července 2024 ve 23:00. Jeden autor může poslat maximálně čtyři fotografie.

Komerční rámeček
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko

Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.

 

České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.