Základní cena balíku se zvýšila o 25 korun. Kromě toho, každý balík musí být zabalený v kartonovém či jiném pevném obalu, jinak si ČP naúčtuje manipulační poplatek 16 Kč nebo 19 Kč. Podle nového ceníku totiž balík zdraží nejen kvůli rozměrům, ale také kvůli nestandardnímu tvaru, který vyžaduje manuální odbavení. Jinými slovy, připlatíte si za každý balík, který nemá pravidelný tvar krychle nebo kvádru.
Za nestandard je podle informací na webu České pošty považován také balík, který má jeden z rozměrů menší než 0,8 cm. Koruny navíc na poště utratíte ale i v případě, že je vnější obal nebo krabice zásilky černé barvy.
„Dalo mi nemalou práci sehnat bezplatně krabici. Na poště mě pak šokovalo, že i tak musím zaplatit příplatek za nestandard, protože balík má černou barvu. Doporučený balíček mne tak vyšel na 118 korun. Před 1. březnem jsem přitom za stejně velký platil 74 korun,“ postěžoval si deníku Právo čtenář.
Ten kromě zmíněných 19 korun za černý obal musel zaplatit také výše zmíněných 25 korun, o které pošta zvýšila základní cenu doporučeného balíku. „Je trapné, že takovými fintami, jako je barva, tahá pošta z lidí ještě další peníze,“ dodal.
Česká pošta sice na příplatek za černý balíček upozorňuje na svém webu i v informačním letáku, většina zákazníků to však zjišťuje až na přepážce. „Jak vysvětlil mluvčí České pošty Matyáš Vitík, poplatek za černé balíky se účtuje proto, že automatické stroje třídící zásilky mají problém rozpoznat na černém podkladu adresu.
Ušetřit na poplatcích mohou zákazníci pokud vyplní adresní údaje dopředu ve webové aplikaci Podání balíku. V takovém případě jim pošta dá slevu až 10 korun za balík.
Konkurence na obzoru
Zdražování České pošty může přijít vhod české logistické společnosti Zásilkovna. Ta se chystá České poště konkurovat v doručování dopisů a balíků. Službu pro fyzické osoby by Zásilkovna chtěla rozjet letos na jaře. „Věříme, že se bude jednat o nejjednodušší a jeden z nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na našem trhu,“ sdělil deníku Právo výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žak.
Zásilkovna má jen o dvě stovky méně výdejních míst než Česká pošta. Letos navíc firma plánuje jejich rozšíření.
Podle ministra vnitra Jana Hamáčka pošta reaguje na přirozený vývoj na poštovním trhu. „V naší republice se trh vyprofiloval tak, že standardem pro výpočet ceny jsou rozměry,“ odpověděl Hamáček Právu na dotaz, zda Česká pošta zdražováním nenahrává konkurenci.