Na rozdíl od zpožděných letů se totiž podle Montrealské úmluvy neřeší, zda za diskomfort cestujících může letiště, letecká společnost nebo vyšší moc. Výše úhrady, do které se mohou cestující po letecké společnosti domáhat úhrady, je podle Evropského spotřebitelského centra zastropována na zhruba 35 tisíci korunách. Právě dopravce je pro cestujícího tou stranou, se kterou musí náhradu vyjednávat, přestože chyba spojená se ztrátou nebo zpožděním zavazadla může být na straně jiné společnosti.
Letiště plné frustrace: hodiny zpoždění, dlouhé čekání na kufry, chybí personál![]() |
Cestující pak může požadovat proplacení účtenek za nově koupené věci jako náhradu za ty, jež zůstaly v zavazadle. Hygienické potřeby, spodní prádlo jsou samozřejmostí. O něco náročnější už je dokazování u cenově náročnějších položek. Tam už se řeší, zda byly pro účel cesty nezbytné. A samozřejmě ve kterém momentu cesty ke zpoždění zavazadla došlo.
„Když mají lidé přehnané očekávání a nakoupí si něco, co je očividně nad rámec, tak jim to aerolinka neproplatí. Měli jsme případ, že paní letěla domů, zpozdilo se jí zavazadlo a ona si mezi tím koupila dvoje džíny. Ty ale aerolinky neproplatila,“ řekl MF DNES ředitel Evropského spotřebitelského centra Ondřej Tichota.
Pokud ale člověk prokáže, že pořízené věci jsou nezbytné pro účel cesty, jsou možnosti poměrně široké. Jde například o situace, kdy člověk letí například na svatbu a musí si pořídit nový oblek nebo společenskou obuv. V případě zájezdů zaměřených na šnorchlování pak projde i toto vybavení, i když cestující bude muset argumentovat, proč musel jít šnorchlovat hned první den. „Bezpečnější alternativou pak bude na místo nákupu si toto vybavení na místě půjčit,“ dodal Tichota.
InfolinkaPražské letiště aktivovalo speciální linku 220 11 1444 určenou pro cestující, kteří nemají v destinaci své zavazadlo. |
Obecně platí, že je nutné problém v ideálním případě řešit už na letišti, prostřednictvím takzvaného PIR formuláře. Pražské letiště, které se v posledních dnech potýká se zpožďováním zavazadel umožňuje cestujícím reklamace nedodaných kufrů řešit prostřednictvím QR kódu a vyhnout se tak čekání na přepážce.
V případě poškození zavazadel je nutné nárok na odškodnění nahlásit do sedmi dní. „O poškození si nechte sepsat protokol, kam uvedete i informace týkající se kupní ceny či jak je zavazadlo staré,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Kdy je nárok na jídlo a na hotel?Bezplatnou stravu a občerstvení můžete požadovat v rozsahu přiměřené čekací době v případě zpoždění:
Protáhne-li se zpoždění tak, že je očekávaný čas odletu alespoň o den později než čas odletu původně oznámený, máte právo na bezplatné ubytování v hotelu. Zdroj: dTest |