Už více než šest měsíců útočí na lodě v Rudém moři jemenští povstalci Húsiové, a to zejména na ty s vazbami jejich majitelů či provozovatelů na Izrael. Húsiům se nelíbí, že Izrael nadále vede válku proti Hamásu v Gaze, který stojí za masakrem izraelských občanů ze 7. října loňského roku, píše server DW.
Velké škody způsobili Húsiové v polovině letošního června, kdy potopili nákladní loď Tutor, která po Rudém moři přepravovala uhlí. Šlo již o druhou loď, kterou Húsiové od loňského listopadu potopili. Podle serveru Deutsche Welle to navíc nevypadá, že by se svými útoky chtěli v dohledné době skoncovat.
Přístavy v Asii kvůli Húsíům nestíhají. Ceny za přepravu rostou, chybí kontejnery |
Více lodí i personálu
Dopravci samozřejmě musí na potíže v Rudém moři reagovat. Své lodě odklonili na jih Afriky okolo mysu Dobré naděje. Trasy jsou ale o tisíce kilometrů delší, s čímž souvisí i vyšší náklady na přepravu. Řadě firmám se zároveň zvýšily i výdaje, které se týkají pojištění. Na probíhající potíže v Rudém moři totiž reagovaly i pojišťovací domy.
„Objížďka kolem Jihoafrické republiky způsobuje, že přepravci musí využívat více lodí, aby se jim povedlo dodržet nasmlouvané dodávky. Průměrná cestovní vzdálenost je v roce 2024 o devět procent delší než v roce 2022,“ komentuje aktuální situaci odborník Jan Hoffmann s tím, že přepravci aktuálně potřebují najmout i více personálu, než ještě před pár měsíci plánovali.
Námořní doprava produkuje miliardu tun oxidu uhličitého ročně. Jak z toho ven |
Podle světového indexu Drewry World Container jen během třetího červnového týdne vyskočila průměrná cena za přepravu 40stopého kontejneru (asi 12,1 metrů) o sedm procent. To je o 233 procent více než před rokem.
„Náklady na přepravu během letošního jara po lednovém nárůstu poměrně značně klesly. Nyní ale začínají opět stoupat. Mezi faktory je potřeba zařadit i počínání mnoha podniků, které se chtějí pro všechny případy předzásobit,“ domnívá se Simon MacAdam, analytik londýnské poradenské společnosti Capital Economics.
Problémem jsou i výraznější emise
S delšími námořními trasami ale souvisí i emise skleníkových plynů. Mnohé lodě totiž kvůli zpožděním zvýšily svou rychlost. Třeba na trase ze Singapuru do Rotterdamu se emise zvýšily zhruba o 70 procent, říká analytik Simon MacAdam.
Přepravce trápí i dlouhodobě nízká hladina vody v Panamském průplavu. Řada amerických dopravců kvůli tomu raději přešla k přepravě po železnici či silnici. Doprava pšenice nebo zkapalněného zemního plynu je však po americké silnici či železnici ekonomicky nevýhodná, což může rovněž negativně ovlivnit i výsledné spotřebitelské ceny.
Sněmovna nakonec souhlasila, Labe je o krok blíž k celoroční nákladní dopravě |
Analytik Simon MacAdam dodává, že Rudé moře zůstane nebezpečné ještě dlouho a přispěje k dalšímu zhoršení celosvětové krize lodní dopravy. Mírné zlepšení však očekává alespoň u Panamského průplavu. Meteorologové totiž věstí, že v dalších měsících by mohlo vlivem příznivého počasí dojít k částečnému zvednutí hladiny vody.