Londýnské letiště City má dráhu o délce 1500 metrů, proto sem mohou jen menší letadla. Největším strojem pro přistání je Airbus A318. | foto: British Airways

Polovina dopravních letadel na světě nelétá. Aerolinkám nikdy nebylo hůř

  • 15
Letecké společnosti teď ve srovnání s polovinou ledna fungují s využitím méně než poloviny svých kapacit. Vyplývá to z dat analytické společnosti OAG Aviation Worldwide, která shrnula globální dopad pandemie koronaviru na letectví. Útlum se podle firmy bude dál prohlubovat.

Jen minulý týden je proti plánovaným letům snížily o 20 milionů sedadel, informovala analytická společnost OAG Aviation Worldwide. Pandemie nemoci způsobené koronavirem kvůli omezením cestování zcela paralyzovala leteckou dopravu.

Jde o největší týdenní pokles kapacity, který OAG na světové úrovni kdy zaznamenala. Spojené státy a Indie minulý týden snížily své kapacity o 4,4 milionu, respektive o 3,5 milionu sedadel, což představuje 21 a 70 procent jejich kapacity.

„Za osm týdnů klesla kapacita aerolinek po celém světě ze 106 na 90 milionů (sedadel),“ napsal analytik John Grant z OAG. „Za další dva týdny se snížila na 49 milionů,“ cituje ho agentura Bloomberg.

Koronavirus ve světě

Celková kapacita by se mohla snížit až na 40 milionů, protože dál klesat bude na velkých trzích. Grant ale tuto hodnotu považuje za možnou hranici, kde už se začnou projevovat známky oživení.

Letecké společnosti by letos kvůli dopadům šíření koronaviru mohly na tržbách přijít o 252 miliard dolarů (bezmála 6,3 bilionu Kč), předpovídá Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Tento zatím poslední odhad je více než dvojnásobkem toho předchozího, což jen dokresluje, v jak hluboké a nebývalé krizi se odvětví letecké dopravy teď nachází.

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv
,