Unijní ekonomika od doby koronavirové pandemie pokulhává. Výrazně zaostává za americkým kontinentem a odborníci často spekulují nad tím, co by ji mohlo opět přimět k růstu. Často zaznívá i takzvaná swiftonomika. Ekonomické přínosy této megahvězdy na evropské hospodářství však jsou jen velmi drobné, píše agentura Reuters.
Na tři květnové koncerty zpěvačky Taylor Swift ve švédském Stockholmu dorazilo v součtu 180 tisíc lidí. Zhruba polovina z nich přijela ze zahraničí a podle odhadů se díky těmto koncertům ve Stockholmu utratilo zhruba 850 milionů švédských korun, což je v přepočtu asi 1,9 miliardy korun. To sice pro Stockholm a tamní živnostníky byla skvělá třídenní éra, pro celou švédskou ekonomiku s roční produkcí ve výši 623 miliard amerických dolarů však jen velmi malá kapka v moři.
Z Taylor efektu tyjí i luxusní hotely. Fanouškům zpěvačky slibují pomyšlení![]() |
„Vykázané tržby přinesly Stockholmu velmi výraznou víkendovou vzpruhu. Je to však jen jeden víkend v roce, který nebude mít významnější dopad na celkový švédský hospodářský růst,“ komentuje pro agenturu Reuters Carl Bergkvist, hlavní ekonom Stockholmské obchodní komory s tím, že z turné profitovaly hlavně stockholmské hotely a restaurace.
Pozitivní dopad je malý a jen dočasný
Dopady koncertů na švédské hospodářství jsou tedy podobně malé jako třeba vystoupení jiné oblíbené zpěvačky, která do Švédska v rámci svého turné dorazila před rokem. Šlo o Beyoncé, která tamní ekonomice v celkovém měřítku rovněž nijak zvlášť nepomohla.
„I efekt Taylor Swift je extrémně malý a jen dočasný. Před podobnými koncerty se často provádí různé výzkumy, které se snaží objasnit možné ekonomické přínosy. Jakmile se ale takové turné odehraje, ve většině případů potřebujete lupu, abyste tyto takzvané ekonomické přínosy v číslech našli,“ řekl pro Reuters ekonom Carsten Brzeski ze společnosti ING.
Efekt Taylor Swift. Hvězda v Paříži zastiňuje olympijské hry, zájem je obrovský![]() |
Podobně to platí i pro fotbalové Euro nebo letní olympijské hry v Paříži, které se odehrají již za několik málo týdnů. Těží z nich rovněž primárně restaurace a hotely. Vyšší tržby většinou mají i prodejci suvenýrů nebo pivovary. Tím ale výčet pozitivních ekonomických dopadů téměř končí.
„K těmto spotřebitelským výdajům by došlo tak nebo tak. Mají akorát substituční podobu,“ vysvětluje profesor Simon Shibli ze Sheffield Hallam University s tím, že velká část peněz z turné Taylor Swift navíc nakonec skončí ve Spojených státech, což ještě víc tlumí už tak malý celkový ekonomický přínos z celého turné.