Žáci prvního ročníku Střední odborné školy v Praze 9 testují interaktivní...

Žáci prvního ročníku Střední odborné školy v Praze 9 testují interaktivní učebnice finanční gramotnosti. Žák Ondřej je přesvědčený, že dostatečná výuka finanční gramotnosti v českém školství dosud chyběla, projektu věří. (13. března 2024) | foto: Anna Boháčová, MAFRA

Čeští žáci jsou ve finanční gramotnosti nadprůměrní, část ale selhává, ukázal průzkum

  • 7
Patnáct procent patnáctiletých českých žáků je finančně negramotných. Nejvíce selhávají ti z chudších rodin či nematuritních oborů. Oproti tomu třetina dosahuje nejlepších výsledků mezi 19 dalšími zeměmi. Ukázala to zpráva z mezinárodního šetření PISA z roku 2022, kterou zveřejnila Česká školní inspekce.

„Je třeba věnovat zvýšenou pozornost žákům, kteří nedosahují základní úrovně finanční gramotnosti, a zaměřit se na zlepšení jejich dovedností. Také je důležité podporovat socioekonomicky znevýhodněné žáky, aby získali potřebné sebevědomí a dovednosti pro správné finanční rozhodování,“ uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Porovnejte si základy finanční gramotnosti se svými dětmi

Dodal, že v tom, aby byli všichni žáci připraveni na výzvy, které je čekají v dospělosti, by měly sehrát klíčovou roli školy. Při zjišťování výsledků vzdělávání žáků PISA sleduje nejen znalost a porozumění základním finančním konceptům, ale především schopnost žáků uplatnit nabyté znalosti a správně se rozhodovat v běžných situacích každodenního života zahrnujících finance.

Zatloukal doplnil, že základní úroveň je charakteristická tím, že žáci dokážou řešit záležitosti z oblasti financí, které se jich bezprostředně týkají. „To znamená, že jsou schopní si naplánovat svůj rozpočet, jsou schopní rozeznat nějaké podvodné finanční nabídky nebo podezřelé,“ vysvětlil.

Testování PISA

Dosažená úroveň finanční gramotnosti českých patnáctiletých žáků je přibližně stejná jako před deseti lety. Cílem testování, do kterého se v roce 2022 zapojilo 14 států a regionů OECD a šest partnerských zemí, bylo porovnat finanční chování a znalosti patnáctiletých studentů. Nejlepších výsledků dosáhli studenti ve Vlámsku, Dánsku, Kanadě, Nizozemsku. V Česku se do testování zapojilo 2213 žáků ze 418 škol.

Šetření PISA zahrnovalo tři základní oblasti – peníze a transakce, plánování a hospodaření s financemi, riziko a výnos a finanční prostředí. Testové úlohy byly podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala zasazeny do relevantních kontextů blízkých patnáctiletým žákům.

30 % žáků z chudších rodin neví, jak hospodařit

Vliv na finanční gramotnost žáků má však zejména socioekonomická situace, podobně jako u dalších testovaných gramotností. Jen 70 procent žáků z chudších rodin uvedlo, že ví, jak hospodařit se svými penězi. U žáků z bohatších rodin je to 80 procent, uvedla v národní zprávě k testování PISA Česká školní inspekce.

Výuka finanční gramotnosti by se podle odborníků měla posilovat více na školách, které navštěvují žáci ze znevýhodněných rodin. Jde například o střední odborné školy bez maturity nebo školy ve vyloučených lokalitách, uvedli. Podle Zatloukala je potřeba, aby se témata spojená s finanční gramotností řešila nejen v matematice ale i v dalších předmětech.

Důležité je podle něj také zastoupení žáků v různých úrovních gramotností z pohledu oborů škol, na kterých studují. „Máme téměř 40 procent žáků, kteří jsou finančně negramotní, a to ve skupině žáků v oborech středního odborného vzdělání bez maturitní zkoušky,“ řekl Zatloukal. Zároveň u žáků gymnázií se 30 až 40 procent žáků nachází v nejvyšší dovednostní úrovni, uvedl.

Výsledky zhodnotil také radní České národní banky Jan Procházka. „Celkové výsledky finanční gramotnosti českých žáků a jejich porovnání s ekonomicky vyspělými zeměmi nás těší. Na druhou stranu jsme si vědomi například výrazných rozdílů ve výsledcích daných rodinným zázemím žáků. To ukazuje, že je tu velký potenciál pro zlepšování,“ shrnul.

Zlepšují finanční gramotnost nebo učí děti AI. Startupy si nyní přijdou na miliony

Finanční gramotnost žáků je povinnou součástí vzdělávání na základních a středních školách již od roku 2013. Do výuky lze finanční gramotnost začlenit různými způsoby, jako součást předmětů vycházejících ze vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět, Výchova k občanství, Matematika a její aplikace, Člověk a svět práce nebo třeba Informační a komunikační technologie, případně jako součást integrovaných vyučovacích předmětů nebo i jako součást nově vytvořených povinných předmětů.

Státní tajemník MŠMT Ondřej Andrys uvedl, že v revizích rámcových vzdělávacích programů finanční gramotnost ještě zesilují, aby žáky připravili na život v pokročilém 21. století. Dodal, že resort v této souvislosti připravuje i širší metodickou podporu pro školy a učitele.

„Aby školy dokázaly hledat další příležitosti třeba pro širší začlenění prakticky orientovaného finančního vzdělávání do různých oborů a oblastí, aby ještě více pracovaly na rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti nebo aby ve výuce ještě více využívaly příklady z reálného finančního života včetně akcentu na rizika nadměrného zadlužování,“ doplnil státní tajemník.


Výsledky voleb

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Koalice SPOLU skončila na druhém místě. Koalice Přísahy a Motoristů a Stačilo! předběhli STAN a Piráty.